آخرین اخبار
کد مطلب: 92119
فقط وعده خانه دار شدن مي دهند!
تاریخ انتشار : 1394/02/24 16:32:02
نمایش : 3976
ساخت و ساز مسکن در طول اين مدت از سوي دولت در قالب طرح‌هاي مسکن اجتماعي، حمايتي،‌ آزاد، مهر و اجاره به شرط تمليک اجرايي شد. هريک از طرح‌ها در مدت زماني کوتاه اجرايي شد و بعد از مدتي مسکوت ماند
به گزارش سلام لردگان؛ به نقل از افکار به فصل مستاجران نزديک مي شويم. خانه به دوشان نگرانند. همين روزهاست که صاحب خانه ها که به لطف افزايش هاي جهشي قيمت ها اکنون به يکي از سرمايه گذاران تبديل شده اند مستاجران خود را فرا خوانند. آنها شايد بگويند «امسال بايد به فکر خانه جديدي باشيد» اما گفتن اين جمله که «امسال بايد مبلغي را بگذاري بر روي کرايه» از زبان صاحبخانه ها حتمي است.

 ۱۱دولت و ۳۵ سال زمان سپري شده است و هنوز بسياري از مردم به دليل حقوق هاي پايين و مسکن هاي گران، هنوز خانه به دوشند. در طي اين سال ها، دولت ها همواره نويد داده اند که همه مردم به زودي صاحب خانه خواهند شد. اوج اين وعده در زمان دولت قبل بود که با توسل به طرح مسکن مهر مي خواست مستاجران را از خانه به دوشي نجات دهد. دولت محمود احمدي نژاد مي خواست اما نشد. مسئولان مدام وعده خانه دار شدن مي دادند اما نه تنها مردم خانه دار نشدند بلکه بر تعداد مستاجران نيز افزوده شد. ساخت و ساز مسکن در طول اين مدت از سوي دولت در قالب طرح‌هاي مسکن اجتماعي، حمايتي،‌ آزاد، مهر و اجاره به شرط تمليک اجرايي شد. هريک از طرح‌ها در مدت زماني کوتاه اجرايي شد و بعد از مدتي مسکوت ماند

اما چه شد که نشد مستاجران نيز خانه دار شوند و سال به سال از اين خانه به خانه ديگر، نروند.

سيد محمود فاطمي عقدا معاون وزير سابق مسکن و شهرسازي مي گويد: « مسکن مهر مي توانست تا حدي مشکل مسکن و نياز انباشته را حل کند. اما آن طرح با توجه به مشکلات مالي و بودجه اي دولت جديد ادامه نيافت. درنتيجه بخشي از نياز مردم همچنان انباشته باقي مانده است. به همين علت مردم هنوزمستاجرند و در بازار اجازه حضور دارند.»

وي مي افزايد: « بحث رونق در آينده قطعا برنامه هاي اعلام شده دولت در حمايت از بازار مسکن در صورت به ثمر رسيدن مي تواند منجر به رونق شود براساس آمار و اظهارات رييس اتحاديه مشاوران املاک رونق آغاز شده است اما اين شيب ملايم است. اين اميد وجود دارد که بازار مسکن در سال جديد رونق بگيرد. بازار مسکن و رونق ان تابع سياست دولت درحمايت از توليد است. اگر حمايت دولت از بخش توليد قوي شود و وام هاي اختصاص داده شده به بازار مسکن به سمت متقاضيان يا بازار خريد باشد مي تواند اين سياست موفق عمل کند اما اگر همچنان سياست هاي دولت به سمت بازار تقاضا معطوف باشد و نه توليد، تجربه نشان داده است که تجربه موفقي نيست.»

اين کارشناس مسکن در مورد آينده بازار اجاره و قيمت اجاره بها معتقد است: «اجاره مسکن تابع تورم معمول جامعه بوده است و چندان تعييري نمي تواند داشته باشد.»

فاطمي عقدا معتقد است که «در صورت رونق بازار مسکن، بازار اجاره متعادل تر خواهد شد. ولي اگر در رکود باقي بماند يکي از راه هاي جبران سرمايه گذاري مالکان و واحدهاي مسکوني قطعا افزايش اجاره بها خواهد بود. تجربه نشان داده که در زماني که رکود اتفاق مي افتد افزايش اجاره رخ مي دهد. اما بازار اجاره عموما تابع تورم عمومي بوده است.»



انتهاي پيام/630 g
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس